Solvit CMS - EventDetail Site
15.08 - 15.10 | 2018

Klinikk For Alle Bryn

BESKRIVELSE AV KURSENE

Fysio-Pilates er en skånsom treningsform der målene er å styrke hele kroppen, med særlig fokus på dyp mage-, rygg- og bekkenmuskulatur. Fysio-Pilates øvelsene vil også bidra til økt kroppskontroll og balanse, samt bedre holdning. Treningen foregår i rolig tempo, med bruk av egen kroppsvekt, i samspill med indre fokus og pust. Kurset passer for alle, også for de med muskel- og skjelettutfordringer. Timen holdes av klinikkens terapeuter som vektlegger tett oppfølging under timen. Instruktørens mål er at alle skal få en trygg og god opplevelse gjennom trening og mestring. I forkant av kurset får du en konsultasjon med osteopat og instruktør for kurset, Karoline F. Hansen. Ved denne konsultasjonen snakker vi litt om eventuelle plager/vondter du har, samt gjør en funksjonell sjekk av din kjernemuskulatur og går igjennom aktivisering av disse musklene. (Konsultasjonen er inkludert i kursavgiften)

Mensendieck er en treningsform som stammer fra faget Mensendieck-Fysioterapi. Det er en skånsom, men allikevel effektiv måte å styrke rygg og bedre balanse. Det jobbes mye med holdning, samt å styrke skuldre i relasjon til nakke.

Barsel-Pilates 1 er en time for mor og barn. Etter svangerskap og fødsel kan kroppen kan føles litt fremmed, mange er redde for å gjøre noe «feil» og det kan være utfordrende å finne gode og effektive øvelser. Uansett tidligere treningserfaring, kan det være fint med litt veiledning og trygghet i denne perioden. Treningen foregår i små grupper (max 6 mødre m/baby). Hovedfokus vil være på bevegelighet, stabilitet og generell styrke, med ekstra fokus på bekkenbunn («knipe-øvelser») og dyp kjernemuskulatur (mage/rygg/bekken). I forkant av kurset får du en konsultasjon med osteopat og instruktør for kurset, Karoline F. Hansen. Ved denne konsultasjonen snakker vi litt om graviditeten, fødselen og tiden etterpå, samt gjør en sjekk av dine magemuskler og går igjennom aktivisering av disse. Konsultasjonen er inkludert i kursavgiften. NB! Barsel-Pilates 2 er for de som ønsker progresjon fra nivå 1.

Barsel Puls er en basert på sirkel-/stasjonstrening med styrke og kondisjonsøvelser.

Seniortrim en gruppetime som varer i 60 min etter instruksjon av en fysioterapeut. Vi trener hele kroppen, både styrke, kondisjon, bevegelighet og balanse, på en skånsom måte. Vi fokuserer på å styrke de største muskelgruppene som vi har bruk for i hverdagen, i tillegg til balansetrening som er viktig for å forebygge fall. Den sosiale delen er vel så viktig som den fysiske, så avslutningsvis blir det kaffe-/tekos. Kom i form gjennom et hyggelig samvær med treningsglade mennesker! Treningen passer for alle.

Yoga handler om å komme i kontakt med seg selv, kroppen og pusten. De fysiske asanaer-/stillinger i yoga løser opp spenninger i muskulatur, der det har oppstått blokkeringer og styrker steder som er skadet eller blitt svekket. De indre organene og fordøyelsen stimuleres gjennom økt blodsirkulasjon. Dette resulterer i en økt sirkulasjon, en lettere og sterkere kropp, samt et roligere sinn. Hver time starter med en lett meditasjon med bevissthet på pust og tilstedeværelse. Deretter blir det rolige, oppvarmende øvelser, før du henholdsvis tas inn i en flytende sekvens med styrkende asanas (øvelser) i dynamisk vinyasa, og mer statiske øvelser med noe flyt i moderat hatha. Avspenning er kremen av en yoga time. Derfor avsluttes timene med en nydelig avspenning der du får tid til å integrere i kroppen de prosessene som yoga ofte starter.


Vi tilbyr to forskjellige yoga kurs:
Hatha 2 (dynamisk) egner seg for de som allerede har litt erfaring med yoga, eller som er nybegynner, men i god fysisk form. Variasjoner blir gitt avhengig av ditt nivå. Her blir du tatt gjennom forskjellige sekvenser der det blir lagt vekt på god flyt og mye kraft i øvelsene.
 
Hatha 1 (for avspenning) egner seg for nybegynnere så vel som for mer erfarne. Variasjoner blir gitt avhengig av ditt nivå. Her blir du værende lenger i hver stilling, blandet med sekvenser av flyt. Tempoet er noe roligere, men du kan velge å legge mer eller mindre kraft i øvelsene. Det vil bli lagt vekt på at du skal høre på egen kropp og hva den trenger. Instruktøren inviterer til øvelser, og så er det opp til deg om og hvor mye du går inn i dem.

Utetrening er en effektiv styrke- og kondisjonstime som passer for alle!
En økt vil eksempelvis se slik ut: Oppvarming (10 min): jogg, lek, stafetter og enkle styrkeøvelser.
Hoveddel (20-30 min): stasjonsbaserte kondisjon- og styrkeøvelser med bruk av strikk, ball og egen kroppsvekt (f.eks. knebøy, spensthopp, styrkeløft, utfall..)
Avslutning (10 min): nedtrapping og uttøyning.

 

FOR PÅMELDING ELLER MER UTFYLLENDE INFORMASJON OM VÅRE KURS KONTAKT KURSANSVARLIG KAROLINE F. HANSEN: karolinef.hansen@klinikkforalle.no / 476 19 507